Prehrana kod hashimoto tiroiditisa istaknuta slika

Prehrana kod hashimoto tiroiditisa

Štitnjača je endokrina žlijezda leptirastog oblika koja se nalazi na prednjoj strani vrata.  Regulira mnoge procese u tijelu kao što su metabolizam masti i ugljikohidrata, održavanje temperature tijela te održavanje srčanog ritma, stvara i izlučuje hormome u tijelu.

Što kada se ona razboli?

Stvara i izlučuje hormone tiroksin i trijodtironin koji reguliraju i potiču metaboličku aktivnost svih stanica u organizmu. Hormon prednjeg režnja hipofize, tiroidni stimulirajući hormon (TSH) kao što samo ime kaže potiče štitnjaču na stvaranje i izlučivanje hormona. Štitnjača također proizvodi i kalcitonin hormon zadužen za regulaciju koncentracija kalcija u krvi. Sinteza ovih hormona zahtjeva adekvatan unos aminokiseline tirozina i joda.

 

Kako nastaje hashimoto tiroiditis?

 

Hashimoto je autoimuno upalno stanje u kojem tijelo proizvodi antigene koji napadaju vlastitu štitnu žlijezdu. Simptomi su uglavnom jednaki kao i kod hipotireoze, ali ako se ne liječi pravilno štitnjača kod ovog stanja može bit u potpunosti uništena. Uglavnom se javlja kod žena od 30 do 50 godina,a razlog je vjerojatno taj što sustav koji regulira imunost regulira i reproduktivni ciklus kod žena. Uzroci mogu biti različiti od bakterijskih ili virusnih infekcija, stresa, trudnoće, deficita selena i joda, trovanja hranom zaraženom bakterijom Y.eneterocolica do izloženosti toksinima. Kod izloženosti toksinima posebno su bitni za naglasiti ksenoestrogeni tvari koje pronalazimo u plastici, pesticidima i oni djeluju kao endokrini disruptori, odnosno remete normalnu funkciju hormona u tijelu. Neki od simptoma su bol u prsima, suha koža, glavobolja, anemija (perniciozna), grčevi, loša koncentracija i memorija, slabost, porast tjelesne mase i drugo.

 

Osnovne preporuke za prehranu kod hashimoto tiroiditisa

 

  • Prehrambenu terapiju bazirati na visokom udjelu kvalitetnih bjelančevina i masti, svježem, sezonskom te organskom voću i povrću, sjemenkama i orašastim plodovima, cjelovitim žitaricama odnosno hrani visoke nutritivne gustoće.
  • Unositi proteine iz kvalitetnih izvora (mršavo meso, jaja i plave ribe bogate omega-3-masnim kiselinama.
  • Također adekvatan unos proteina možete osigurati i iz tempeha i proteina sirutke koji sadrže imunoglobuline i L-glutamin važne za funkciju probavnog trakta.
  • Kod konzumacije masti naglasak je na polinezasićenim omega-3-masnim kiselinama iz ribe i sjemenki lana te mononezasićenim masnim kiselinama kao što je laurinska kiselina iz kokosovog ulja koja ima pogodan učinak na endokrini sustav.
  • Dobar izvor nezasićenih masti su avokado, orašasti plodovi, sjemenke bundeve, chie ili lana te maslinovo ulje.
  • Pripazite na unos kolesterola koji inducira hipotireozu. Izbjegavate namirnice poput morskih plodova, masnog mesa, tvrdih i masnih sireva te iznutrica.
  • Smanjite unos rafiniranih ugljikohidrata te adekvatan unos osigurajte konzumacijom cjelovitih žitarica, mahunarki, voća i povrća.
  • Preporuča se i konzumacija namirnica koje sadrže antioksidanse prvenstveno vitamin A (sirove mrkve, špinat, kelj, kupus, bundeva, crvene paprike, marelica, batat, dinja), vitamin C (crvene paprike, brokula, citrusi, peršin) te vitamin E (sjemenke goruščice, sjemenke suncokreta, bademi, blitva).
  • Osigurajte adekvatan unos joda (alge, morski plodovi, riba), cinka (kamenice, rakovi, govedina, sezam, sjemenke bundeve) te selena (gljive, kozice, bakalar, zob, suncokretove sjemenke, smeđa riža, riba).
  • Prehrambena terapija sastoji se od 3 glavna obroka i nekoliko međuobroka za održavanje energije, uz naglasak da kalorijski unos treba opadati prema večeri.
  • Povećajte unos tekućine i uvedite u rutinu tjelesnu aktivnost koja će Vam pomoći da lakše zaspete i da se oslobodite napetosti.