czn-slider-10

Što je to masna jetra i kako se hraniti?

Masnu jetru možete imati i ukoliko ne konzumirate alkohol, ali ste skloni određenim načinu života i posebice pojedinoj hrani. Saznajte o kojoj se hrani radi, te koje su brze preporuke vam mogu pomoći već danas!

Uzrok nastanka nealkoholne masne jetre su ponajprije prekomjerni unos hrane poput raznih grickalica, bombona, kolača, čipsa, krafni, masne i pržene hrane, bezalkoholnih gaziranih pića, uz tjelesnu neaktivnost.

 

Jetra u svojem normalnom ciklusu rada vrši razne metaboličke procese koji pomažu probavi hrane. Ukoliko se prehranom kroz duži period vremena unosi više hrane nego što je tijelu potrebno, osim u ostatku tijela, dolazi do nakupljanja masnoće i u jetrenim stanicama (hepatocitima). Proces nakupljenog masnog tkiva u jetrenim stanicama, uz smanjeno funkcioniranje jetre naziva se nealkoholna masna jetra. Sukladno tome, nastanku masne jetre često prethodi pretilost, inzulin rezistencija, šećerna bolest i hiperlipidemija (velika količina masti u krvi).

Masna jetra, ukoliko nije uzrokovana uslijed prekomjernog konzumiranja alkohola (alkoholna masna jetra), također nastaje zbog neadekvatnog stila života, točnije zbog prekomjerne konzumacije hrane bogate jednostavnim šećerima, ali i mastima, te se naziva nealkoholna masna jetra (NAFLD).

 

Rizici za nastanak nealkoholne masne jetre su:

  • Demografski (dob, obiteljska anamneza pretilosti, šećerne bolesti)
  • Zapadni način stila života (prevelik unos hrane, zasićenih masnoća, trans masnoća, te prenizak unos omega 3 masnoća, vitamina D, voća i povrća)
  • Tjelesna neaktivnost

 

PREHRAMBENA TERAPIJA

Najbolji način liječenja masne jetre je uvođenje pravilnih prehrambenih navika i redovita tjelesna aktivnost. To podrazumijeva izbjegavanje dodatno zaslađene hrane, te gazirane, masne, slane i pržene hrane. Preporuča se prehrana sa manjom energijskom vrijednosti, tj. prehrana koja će pomoći osobi smanjiti tjelesnu masu, uz redovitu tjelesnu aktivnost. To znači dnevni unos od 1500 – 1900 kcal na dan, uz preporuku nutricionista i liječnika.

 

Brze preporuke za prehrambenu terapiju masne jetre:

  • Smanjenje tjelesne mase uz povećanje tjelesne aktivnosti: 3x tjedno po 45 minuta za početak
  • Izbjegavanje trans masnoća i ravnomjeran unos zasićenih masnoća
  • U prehranu uključiti maslinovo, sezamovo i bučino ulje
  • U prehranu uključiti plavu ribu, lanene i chia sjemenke koje su dobar izvor omega-3 masnih kiselina
  • Povećajte unos prehrambenih vlakana (integralne žitarice, povrće, sjemenke)
  • Izbjegavati i ograničiti unos dodanih šećera; stolni šećer ili saharoza, te izbjegavati slađenje fruktozom

 

Hranu treba obrađivati koristeći umjerene količine ulja poput maslinovog ulja koje je bogato oleinskom masnom kiselinom. Ne preporuča se prženje, prženje u dubokom ulju i pohanje, već priprema hrane kuhanjem, pečenjem u foliji i na lešo. Hranu treba manje soliti, a više koristiti razno začinsko bilje poput ružmarina, bosiljka, peršina ali i češnjaka. Salatu se može začiniti maslinovim uljem i jabučnim octom. Senf, alkoholni ocat, hren i čili paprika bi trebali jedan period izostati s tanjura. Prehrambena terapija alkoholne masne jetre ima jednake preporuke kao i nealkoholna masna jetra, uz strogo suzdržavanje od alkohola. Prehrambene preporuke za masu jetre trebaju biti stalne i kontrolirane, kako bi došlo do poboljšanja cjelokupnog stanja.

 

Promijena prehrambenih navika zahtjeva trud i vrijeme, međutim, mi smo tu za Vas. I zato samo hrabro, prihvatite pozitivnu promjenu i javite se u Centar za nutricionizam, gdje ćemo poduzeti sve korake kroz proces Vaše zdrave preobrazbe!