krv-eritrociti

Prehranom protiv anemije

Anemija je danas čest problem koji više ne pogađa isključivo žene u trudnoći. Smatralo se da od anemije oboljevaju vegetarijanaci ili osobe koje ne konzumiraju crveno meso. Znate li da postoji hrana koja blokira apsorpciju željeza?

Danas znamo, da postoji puno više od crvenog mesa, i da zeleno lisnato povrće igra značaju ulogu u zdravlju crvenih krvnih stanica.

Što je zapravo anemija?

Anemija je stanje koje se razvija uslijed smanjenja volumena crvenih krvnih stanica odnosno eritrocita i smanjenja količine hemoglobina u krvi. Često se smatra da je uzrok anemije smanjeni unos željeza hranom, međutim uzroci anemije mogu biti različiti. Anemija danas može biti naljedna, kao posljednica raznih bolesti, te kao uzrok neuravnotežene prehrane. neke od vrsta anemija uključuju: aplastičnu anemiju, anemiju srpastih stanica, hemolitičku anemiju, anemija koja nastaje kao rezultat kroničnih bolesti (chronova bolest, reumatoidni artritis..) , anemije uzrokovana nedostakom vitamine ili željez, te još nekoliko kategorija anemije. Uzroci anemije također mogu biti:

  • Povećane potrebe za željezom
  • Poremećaj u apsorpciji željeza iz probavnog sustava
  • Razne bolesti i kronična krvarenja

 

Osim željeza, za kvalitetan rad crvenih krvnih stanica potreban je vitamin B12 i Vitamin B9. Crvene krvne stanice prenose kisik iz pluća u sve dijelove tijela. Bez dovoljno vitamina B12 i folne kiseline, crvene krvne stanice nisu dovoljno razvijene i ne mogu kvalitetno obavljati svoju funkciju. Primaran nedostatak željeza se očituje u jetri i koštanoj srži, nakon čega dolazi do smanjenog stvaranja crvenih krvnih stanica, te naposljetku tek dolazi do razvijanja anemije. Anemija je vrlo česta kod osoba odrasle dobi, a osobito kod žena reproduktivne dobi. Populacije koje najčešće obolijevaju od anemije su dojenčad, djeca, adolescenti i trudnice. Najčešći simptomi anemije uključuju slabost, krhke nokte, smanjen apetit, blijedu boju kože, glavobolje, kratak dah, vrtoglavicu, zujanje u ušima i drugo.

Nedostatak željeza se često spominje kao uzrok anemije iako ne mora uvijek biti tako. Željezo je bitan element za funkcioniranje ljudskog organizma koji sudjeluje u transportu kisika, rastu i diobi stanica te u mnogim drugim biokemijskim procesima. Željezo je ugrađeno unutar crvenih krvnih stanica, te primarno služi transportu kisika u krvi. Željezo se osim u krvi, u organizmu taloži u zalihama koje koristimo kada dolazi povećanje potražnje: trudnoća, veći tjelesni napori, bolest.. U tom slučaju, željezo se troši iz zaliha, te ga je bitno nadomjestiti hranom. Ukoliko prehrana nije adekvatna, a skloni smo smanjenim razinama željeza u krvi, može doći do razvoja anemije.

 

KAKO UNIJETI DOVOLJNO ŽELJEZA?

Točno je da su iznutrice i crveno krto meso među najbogatijim izvorima željeza, međutim nisu jedini izvor. Željezo koje se nalazi u navedenim namirnicama je hem oblik željeza koji je dostupniji za apsorpciju u ljudskom probavnom sustavu od primjerice biljnog, ne-hem izvora željeza. Biljni izvori željeza su razno zeleno lisnato povrće, mahunarke, sjemenke i neki orašasti plodovi, gdje se željezo nalazi u ne-hem obliku. Taj oblik je manje dostupan za apsorpciju, međutim apsorpciju biljnog izvora željeza povećava vitamin C. Upravo zato, razno zeleno lisnato povrće kombinirajte sa hranom koja je bogata vitaminom C (poput drugog povrća i raznog sezonskog voća).
Bjelančevine mesa mogu poboljšati apsorpciju željeza iz životinjskog izvora, dok s druge strane, cjelovite žitarice sadrže određene tvari, u prvom redu fitate, koji tu apsorpciju ometaju. Kalcij također smanjuje apsorpciju željeza, pa hranu bogatu kalcijem i dodatke prehrani na bazi kalcija ne bi trebalo uzimati u isto vrijeme kad i hranu bogatu željezom. Ostali inhibitori uključuju fosfate, tanin (zeleni čaj), oksalate i karbonate.

 

ŽELJEZO U HRANI I NJEGOVA APSORPCIJA
Vrste željeza iz hrane ŽIVOTINJSKOG PORIJETLA

(hemsko željezo)

BILJNOG PORIJETLA

(ne-hemsko željezo)

Gdje se nalazi? Hemsko željezo je prisutno u namirnicama životinjskog podrijetla kao što su iznutrice, meso, perad i riba. Ne-hemsko željezo je prisutno u biljnoj hrani kao što je zeleno lisnato povrće, mahunarke, proizvodi od soje, žitarice i orašasti plodovi.
Gdje i kako se apsorbira? Željezo, bilo biljnog ili životinjskog podrijetla se apsorbira odmah nakon što hrana napusti želudac, gornjem dijelu u tankog crijeva (duodenum). Željezo životinjskog podrijetla se bolje apsorbira nego biljno željezo. Biljno željezo se ne apsorbira lako zbog njegove sposobnosti da stvara komplekse u crijevima. Njegova apsorpcija iznosi 1-10% zbog prisutnosti mnogih komponenata biljne hrane koji ometaju apsorpciju biljnog željeza.
Što može ometati apsorpciju željeza? Kalcij iz hrane (mlijeko i mliječni proizvodi, zeleno lisnato povrće poput špinata i blitve) Fitati i polifeonli iz hrane ometati će apsorpciju biljnog izvora željeza, koje primarno nalazimo u crnom čaju, pepermint čaju, kakao prahu, bijelo vino,proteini iz mahunarki, Kalcij iz hrane (mlijeko i mliječni proizvodi, zeleno lisnato povrće poput špinata i blitve)
Što poboljšava apsorpciju željeza Proteini iz mesa, ribe, peradi Proteini iz mesa, ribe, peradi, vitamin A, i vitamin C iz voća i povrća

 

Prehrambena terapija kod anemije uključuje sustavni pregled i individualnu prilagodbu ovisno o vrsti tegoba. Kako bi profesionalno pristupili vašem problemu, javite se u Centar za nutricionizam, gdje ćemo poduzeti sve korake kroz proces Vaše preobrazbe nabolje!